KAİZEN YÖNETİMİ

KAİZEN YÖNETİMİ

Kaizen, Japonca’ da KAI (değişim) ve ZEN (daha iyi) sözcüklerinin birleşiminden oluşmaktadır. Türkçe’ye ‘daha iyiye doğru değişim’ veya ‘sürekli iyileştirme’ olarak çevrilir ve kullanılır.

Kaizen iş, ev, özel ve sosyal yaşamımızda sürekli iyileştirme faaliyetleri demektir. Küçük de olsa iyileştirme yapmadığımız bir günün geçmemesi gerektiğini öğütler. Mevcut durum ile yetinmemeyi, daha iyisini yapmak için çalışmayı alışkanlık haline getirmemizi amaçlar.

Kaizen iş yerlerinde ise üst yönetimden hatta çalışan operatörlere kadar herkesin katılımıyla, her gün, her alanda yapılan sürekli iyileştirme faaliyetleridir.

Sürekli iyileştirme ve geliştirme (kaizen) odaklı çalışmak;

  • Kayıpları ve israfları görme
  • Onları ortadan kaldırma (Problem çözme)
  • Ekip olarak çalışma
  • Her şeyi sorgulama
  • Proaktif (önleyici) yaklaşım
  • İyileştirme ve geliştirme odaklı çalışma
  • Düşünme ve yaratıcılık
  • Araştırma ve öğrenme
  • Problem çözmeyi sevme

konuları başta olmak üzere birçok yeteneğimizi geliştirir.

Kaizen çalışmaları iyi bir öğrenme aracıdır. Bir kaizen çalışması yaparken çoğu zaman iyileştirme yaptığımız konu veya süreç ile ilgili ne kadar az şey bildiğimizi fark ederiz. Bu nedenle kaizen çalışmaları hem süreç hem de bizler için seviye yükseltme ve uzmanlaşma çalışmaları demektir.

Kaizen felsefesi problemlerin iyileştirme fırsatı olduğuna inanır. Kaizen felsefesini iyi benimsemiş olan organizasyonlarda problemlerin üzerinin örtülmediğini, problemleri gün yüzüne çıkmasından kimsenin rahatsız olmadığını, ekip olarak bu problemleri çözüldükleri görülmektedir. Kaizen (sürekli iyileştirme) odaklı çalışmayan şirketler ise sürekli öğrenme, uzmanlaşma, seviye yükseltme vb. pek çok gelişimden mahrum kaldıkları için diğer şirketlere göre geri kalmaktadır.

Gün boyunca kaosu yöneterek, üretimin durmamasını sağlayarak günün sonunda istenilen adette üretimi gerçekleştirmek başarı değildir, artık bu olması gerekendir. Başarı, sürekli iyileştirme ve geliştirme (kaizen) faaliyetleri ile gelmektedir. Bu nedenle tüm çalışanlara rutin iş yapmanın başarı olarak görülmediğini anlatmak, onları iyileştirme ve geliştirme odaklı çalışmaya yönlendirmek gerekmektedir.

Görüldüğü üzere kaizen felsefesinin şirket kültürüne yerleştirilmesi olmazsa olmaz bir strateji haline gelmiştir. Bu önemli stratejiyi hayata geçirmek iyi bir kaizen yönetimi süreci gerektirmektedir. Bu süreç iyi bir planlama ile sabırla, vazgeçilmeden yönetilmesi gereken bir süreçtir. İyi bir kaizen yönetimi ile 2-3 yıl gibi kısa bir sürede kaizen felsefesini şirket kültürünüze iyi bir seviyede yerleştirebilirsiniz.

Yalın Yönetim Danışmanı,
Halil Çetinay

[ Kaizen Felsefesi, Kaizen Yönetimi ]