Süreç İyileştirme: Doğru Süreç Doğru Sonuçlar Verir
Dr. W. Edwards Deming, ABD ve Japonya'da üretim süreçlerinde oluşan kalite hatalarını iyileştirme çalışmalarına büyük katkı sağlamıştır.
Dr. Deming, zamanının büyük bir bölümünü problemlerin çoğunun "insanlarla değil süreç ile ilgili olduğunu" ikna etmek için harcadı. Yaptığı çalışmalar neticesinde problemlerin %85'inin işin yapılma şekli içinde olduğu ve dolayısıyla yönetimin kontrolü altında olduğu şeklindeki deneyimlerine dayanarak 85/15 kuralını oluşturdu. Ona göre aslında problemlerin yalnız %15’i çalışanın kendi hatasından kaynaklanıyordu.
Üretimi gerçekleştiren çalışanlar, eğitim eksikliği, yetersiz ekipman, yetersiz iletişim, yüksek iş güvenliği riskleri, zayıf ürün ve proses tasarımı koşulları altında üretimi gerçekleştirmeye çalışıyorlardı. Özetle çalışanlar, yüksek iş güvenliği risklerini, yüksek maliyeti ve düşük kaliteyi garantileyen koşullar altında çalışıyorlardı.
Dr. Deming hayatının son birkaç yılında 85/15 oranının hatalı olduğunu itiraf etti. Aslında problemlerin %96’sının işin yapıldığı sistem içinde olduğunu söyledi. Çalışanların bireysel olarak ancak %4’ü kontrol edebildikleri sonucuna vardı.
Bu sonuç iş güvenliğini, maliyetleri ve kaliteyi iyileştirmek için işlerin yapılma şeklini değiştirmenin gerekli olduğu anlamına gelmektedir. Dr. W. Deming’in bu yaklaşımının doğruluğunu anlayan ve yönetim felsefesi olarak benimseyen şirketler süreçlerini mükemmel hale getirmek için çalışmaktadırlar.
İyi bir süreç sürekli olarak iyi sonuçlar üretecektir, fakat istediği sonuçları almak için kötü bir süreci zorlayan bir firma şansa veya ek kontroller ile süreci kontrol altında tutmaya çalışmak gibi geçici ölçütlere güveniyordur. Bu yaklaşım orta ve uzun vadede sürdürülemez.
Toyota’nın iyi süreç kavramı ise problemlerin olmasını bekleyen ve kimseyi suçlamadan onları ortaya çıkaran süreçtir, problemsiz olan değil. Toyota üretim sistemi problemleri, süreç mükemmelliğine ulaşmak için iyileştirme fırsatı olarak görmektedir.
Yalın Yönetim Danışmanı
Halil Çetinay, PMP
[ Süreç İyileştirme, Süreç Yönetimi, Kaizen ]