STANDARDIN OLMADIĞI YERDE İYİLEŞME OLMAZ

Standartlaştırma Sürekli İyileştirmenin ve Kalitenin Temelidir

“Bugünün standartları yarınki gelişmelerin üzerine oturacağı temellerdir. Standartlaştırmayı bugün bildiğiniz en iyi haliyle ama mutlaka yarın geliştirilmesi gereken bir yaklaşım ile ele alırsanız mükemmelleşme yolunda ilerleyebilirsiniz. Ama standartlaştırmayı mevcut sınırlar içinde dondurulması gereken en iyi yol olarak düşünecek olursanız ilerleyemezsiniz.”

(Henry Ford, 1926)

“Standardın olmadığı yerde iyileşme olmaz.”

(Taiichi Ohno)


Eğer süreciniz kişilere veya makinelere göre değişkenlik gösteriyor ve farklı metotlar kullanılıyor ise yapılan iyileştirmeler de ancak zaman zaman kullanılacak, çoğunlukla da sonradan unutulup gidecektir.
Bu nedenle ulaşılan seviyeyi korumak ve sürekli iyileştirmek için sırası ile

  • Standardı oluşturma/revize etme
  • İstikrarı sağlama
  • İyileştirme çalışmaları ile standardı bir üst seviyeye çıkartma

adımlarını gerçekleştirmek ve bu döngüyü sürekli işletmek gerekir.

Bununla birlikte standartların korunması ve sürekli iyileştirilmesi, süreçte çalışan ekip lideri ve operatörlerin standartların oluşturulmasında aktif rol almaları ve benimsemeleri (standardı kendilerinin oluşturduğunu hissetmelidirler) ile mümkündür. Dışarıdan birisinin zorla dayattığı bir standart kabul görmeyecek, korunmayacak ve iyileştirilmeyecektir. Bu nedenle ekip lideri ve operatörlere standartları oluşturmanın, korumanın ve iyileştirmenin kendilerinin işi olduğunu benimsetmek doğru ve sonuç alabileceğiniz bir yaklaşımdır.

Operatörlerin düşüncelerini işin içerisine katarak çalışmayı standartlaştırmak kaliteyi sağlamada temel bir kolaylaştırıcı olduğu gibi sıfır iş kazası ve yüksek üretim verimliliği hedeflerine ulaşmayı da kolaylaştırır. Aynı zamanda operatörlerin standartları uyulması gereken katı kurallar olarak görmelerini engellemekle kalmayıp onları düşünmeye sevk ederek yaratıcılıklarını ortaya çıkartır.


Standartlaşmanın ve kaizen yönetiminin iyi seviyede olduğu işletmelerde her hangi bir süreci izlediğinizde, örneğin bir model değişimi (setup, changeover) sürecinin her vardiyada,

  • Süreç içindeki işlerin aynı güvenlik önlemleri, aynı metot ve aynı süre ile gerçekleştiğini
  • Operatörlerin zorlanmadan bir uyum içerisinde çalıştıklarını
  • Model değişimi sorasında oluşan başlangıç firesinin minimum ve aynı miktarlarda olduğunu
  • Üretim süresince kalitenin ve hızın değişmediğini

gözlemlersiniz.

Malzemenin işletme içerisindeki fiziksel ve sistemsel hareketleri ile ilgili süreçlerini izlediğinizde,

  • Operatörün ihtiyaç duyduğu malzemenin kendisine kesintisiz servis edildiğini
  • Operatörün veya makinenin malzeme kaynaklı bir duruş yaşamadığını
  • Yanlış malzeme kullanımının önüne geçildiğini
  • Stok hatalarının yaşanmadığını
  • Sayım yapma ihtiyacının ortadan kalktığını

gözlemlersiniz.

Aynı zamanda,

  • Gelen önerilerin ve yapılan kaizen çalışmalarının standartları bir üst seviyeye çıkarmak çabası içinde olduğunu
  • Bilginin, tecrübenin ve yeniliklerin şirketin kurumsal hafızasına kaydedilerek gelinen seviyenin korunduğunu ve sürekli iyileştirildiğini

fark edersiniz.

Standartlaştırma ile ilgili dikkat edilmesi gereken önemli bir konu daha var; o da standartlaştırmanın bir işi yapmanın bilimsel açıdan en iyi yolunu bulup dondurmaktan ibaret olduğu şeklindeki yanlış bir anlayışın olması. Eğer işletmenizde bu anlayış hakim ise çalışanlarınızı bilinçlendirerek bu yanlışı düzeltmek gerekmektedir.

Yalın Yönetim Danışmanı
Halil Çetinay, PMP